Balls & Ala Dumitrache: o poveste despre chiftele și curaj
Un restaurant de 26 mp sună mic. Și chiar este. Dar asta nu înseamnă că nu poate fi și o afacere de succes. Acest loc mic și colorat transmite la fel de multă emoție pe câtă mâncare delicioasă produce.
Și cam asta face, într-o simplă frază, Balls.
Cine ar fi crezut că un restaurant bazat pe un monoprodus – chiftelele – va ajunge să creeze valuri de entuziasm și de curiozitate în jurul său. Ei bine, Ala Dumitrache.
De unde a pornit totul?
Ala Dumitrache a lucrat 10 ani în industria horeca pe diferite posturi. De la burgeri la social media, până la implicarea directă în evenimente gastronomice, cum ar fi WeDine: ”Asta am făcut în ultimii 10 ani în București – un fel de poster girl for the slash generation în horeca: am gătit, am făcut social media pentru câteva localuri de succes, am scris, am organizat cine high-end, am făcut burgeri în rulote la festivaluri la 60 grade Celsius, am fost bucătarul personal al cuiva, am vândut pâine, am mâncat mult și am postat cam totul pe internet.”, spunea Ala într-un interviu pentru DoR.
Un prieten din copilărie i-a răspuns Alei la un instastory în care postase o farfurie plină cu ceva bun întrebând-0 de ce nu își deschide un restaurant, mai ales că mereu a fost în această industrie și îi place foarte mult nu doar mâncarea, dar toată povestea din jurul ei.
Ala simțea nevoia să aibă ceva ce poate fi numit her own, mai ales după ce trecuse deja prin experiența de a face burgeri în restaurante la 60 de grade Celsius sau de a vinde pâine. Și, deși a pufnit în râs când a citit acel mesaj, ceva acolo, deep down s-a aprins.
De unde a venit ideea chiftelelor?
Imediat după acea conversație, Ala a plecat în vacanță în Italia. Mărturisește că a ajuns să mănânce în localuri fine dining, să guste ce au gătit bucătari renumiți și să experimenteze un alt fel de bucătărie.
Dar, cu toate astea, simțea că nu e chiar genul ei de experiență. Așa a ajuns în localurile de la colț de stradă, gălăgioase, în care oamenii stau în picioare, se strigă după mâncare, râd și vorbesc tare, TRĂIESC. Acolo, mâncarea avea alt gust, parcă mai aproape de inima ei și atmosfera era una diferită, lipsită de pretenții, naturală.
Și exact acea atmosferă a vrut să o aducă în București. Un local mic, de colț, pe care îl descoperă turiștii și îl recomandă localnicii, cu mâncare bună, care să trezească și anumite emoții și unde oamenii să revină: „Imediat ce m-am întors din vacanță am început să caut spațiu. Asta se întâmpla prin septembrie, anul trecut. Am găsit „acel” spațiu abia în martie, dar în acest timp am lucrat, ajutată de un prieten, la business plan.”
Ideea de chiftele venea și de la mama ei, dar și pentru că era la polul opus bucătăriei cu specific fine dining. Cu toții avem o relație cu chiftelele, mai apropiată sau nu. Le primim în pachete când suntem studenți, le mâncăm în copilărie și ne aduc aminte de acasă.
Evident, Ala a dus chiftelele la un alt nivel. De la dulce la sărat, vegetarian sau carnivor, în combinații simple sau extraordinare, chiftelele Alei spun o poveste despre curaj. În bucătărie și în afara ei.
Deci care este conceptul culinar?
Pe scurt, monoprodus – chiftelele. Mâncare caldă fără pretenţii, servită ultrarapid, dar cu gust și gătită cinstit.
Pe lung, Ala voia ceva mic, care să servească un singur produs, pe care să îl facă foarte bine. „Îmi plăceau mult panini, dar era mai greu, ar fi presupus importuri și stocuri. Și atunci m-am gândit: de ce să aduc un produs din afară când pot să adaptez ideea de panini to go unor produse locale. De ce chiftele? Nu am nicio poveste interesantă. De fapt, a fost o decizie ca rezultat al unui cumul de factori. Mama insista să avem și chiftele în meniu, că nu prea sunt locuri unde se pot mânca, eu am o afinitate pentru filmele americane, iar la ei am văzut acel meatball sub. Apoi, mi-am dat seama cât de neexploatat este acest produs.”
Balls spune o poveste despre curaj. Curajul de a lua un preparat pentru care fiecare casă are rețeta proprie și de a-l reinterpreta și a-l aduce tuturor. Ala știa din prima că așa se va numi restaurantul ei. Că ea trebuia să have the balls ca să facă acest lucru și ca să pornească la drum.
Pe timpul pandemiei, Balls a continuat cu ajutorul parteneriatelor cu platformele de livrare. Așa a ajuns să livreze până la 100 de comenzi pe zi și să-și reorganizeze spațiul pentru a eficientiza procesul. Succesul din ultimii 2 ani au făcut-o să se gândească la un al doilea Balls, pentru care ne-a mărturisit că este în căutare de locație.
Balls este la dispoziția ta de luni până sâmbătă, de la 11:00 la 21:00, în București, pe Dorobanți nr 69 și pentru oricând vrei să ți se facă poftă de ceva bun, un search pe Instagram e de ajuns.